Zakopianka w końcu odetchnie! Nowe inwestycje rozładowują korki na najpopularniejszej trasie w Polsce

Podróżowanie Zakopianką do Zakopanego, znanego jako stolica Tatr, od dawna stanowi wyzwanie dla kierowców. Pomimo licznych inwestycji w infrastrukturę drogową, pokonanie tej trasy wciąż jest problematyczne z powodu przeciążonego ruchu. Obecnie trwają prace nad poprawą sytuacji, ale na ich efekty trzeba będzie jeszcze poczekać.
Inwestycje w lokalne drogi jako remedium na korki
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje modernizację ponad 20 km dróg lokalnych wzdłuż Zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Realizacja tego projektu ma jednak potrwać jeszcze kilka lat. Mieszkańcy regionu, jak zauważa burmistrz Myślenic, Jarosław Szlachetka, potrzebują rozwiązań na teraz, nie za dekadę.
Prace nad nowym odcinkiem drogi S7, który ma mieć około 30 km długości, także się opóźniają. Planowane jest zakończenie projektu do 2030 roku, co oznacza, że kierowcy będą musieli jeszcze długo czekać na poprawę warunków podróży.
Obwodnice i modernizacje jako klucz do sukcesu
W centrum Zakopanego trwa budowa 350-metrowego odcinka drogi, który ma znacząco poprawić płynność ruchu i ułatwić wjazd oraz wyjazd z miasta. GDDKiA planuje również rozbudowę południowej części Zakopianki, w tym budowę obwodnicy Nowego Targu oraz modernizację DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem.
Wydłużony czas podróży jako codzienność
Teoretycznie podróż z Krakowa do Zakopanego powinna zająć 1-1,5 godziny, jednak rzeczywistość jest znacznie mniej optymistyczna. W praktyce kierowcy muszą liczyć się z czasem podróży dwukrotnie dłuższym. Pomimo licznych inwestycji, obciążenie trasy pozostaje znaczące.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad koncentruje swoje działania głównie na północnym odcinku Zakopianki, bliżej Krakowa, gdzie inwestycje są bardziej realne do przeprowadzenia. W miarę zbliżania się do Zakopanego, możliwości rozbudowy dróg maleją.
Nowe etapy modernizacji Zakopianki
Na przestrzeni ostatnich lat realizowane są kolejne etapy modernizacji trasy Zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Celem tych działań jest zwiększenie przepustowości i bezpieczeństwa trasy. W 2024 roku oddano do użytku nowe węzły drogowe i kładki, a kolejne inwestycje są w toku.
Planowane są nowe węzły drogowe, które mają przyczynić się do poprawy warunków ruchu na trasie. Już za kilka lat kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań na DK7 między Krakowem a Myślenicami.
Lokalne drogi jako alternatywa
Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program inwestycji dla rozbudowy dróg lokalnych biegnących wzdłuż DK7. Te działania mają na celu odciążenie Zakopianki przez przejęcie części ruchu lokalnego. Planuje się budowę dwóch równoległych dróg lokalnych, co pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego.
Niestety, zakończenie tych inwestycji przewidziane jest dopiero na lata 2031-2032, co jest zbyt odległą perspektywą dla mieszkańców Myślenic i okolic.
Wzrost ruchu mimo inwestycji
Ruch na Zakopiance stale rośnie, co jest widoczne w miejscowościach takich jak Libertów czy Mogilany. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na sytuację jest planowana Beskidzka Droga Integracyjna, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem.
Nowa droga S7 jako rozwiązanie przyszłości
Budowa nowej drogi S7 to kluczowy projekt, który ma poprawić dostęp do Zakopanego. Jednak jego realizacja jest jeszcze w odległej przyszłości. Aktualnie trwają analizy dotyczące przebiegu tego odcinka, a publikacja wariantów ma nastąpić w IV kwartale 2025 roku.
Krótsza droga przez centrum Zakopanego
Zakopane realizuje inwestycję polegającą na budowie nowej drogi, która odciąży centrum miasta. Dzięki temu autobusy dalekobieżne będą mogły omijać zatłoczone ulice, co poprawi płynność ruchu i zwiększy bezpieczeństwo.
Inwestycje na południu kluczowe dla regionu
GDDKiA przygotowuje dwie istotne inwestycje na południu: budowę obwodnicy Nowego Targu oraz modernizację DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem. Te projekty mają na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu na Podhalu.
Wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla tych inwestycji są już złożone, co oznacza, że realizacja tych projektów może ruszyć w najbliższych latach.