Zakopianka w remoncie! GDDKiA złoży wniosek o decyzję środowiskową w IV kwartale 2025 roku

Rozbudowa drogi krajowej numer 47, łączącej Nowy Targ z Zakopanem, jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w południowej Polsce. Planowana inwestycja ma na celu przekształcenie tej istotnej trasy w bardziej komfortową i bezpieczną dla jej użytkowników. W IV kwartale 2025 roku przewiduje się złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, co stanowi ważny krok na drodze do realizacji tego przedsięwzięcia.
Potrzeba modernizacji
Droga krajowa nr 47 od dawna boryka się z problemem nadmiernego obciążenia ruchem. Codziennie korzystają z niej zarówno mieszkańcy Podhala, jak i turyści odwiedzający Tatry. Obecna infrastruktura nie radzi sobie z tak dużym natężeniem, co prowadzi do zatorów i stwarza zagrożenia dla pieszych i kierowców. Brak ciągłości chodników, niewłaściwie zaprojektowane skrzyżowania oraz brak bezpiecznych przejść dla pieszych to tylko niektóre z problemów wymagających pilnej interwencji.
Bezpieczeństwo i funkcjonalność
Modernizacja trasy to nie tylko kwestia poprawy komfortu podróży. Jak zauważa poseł Rafał Weber, jest to przede wszystkim sprawa bezpieczeństwa oraz efektywnego funkcjonowania lokalnej społeczności. Odcinek ten szczególnie dotyka mieszkańców takich miejscowości jak Szaflary, Biały Dunajec czy Poronin, gdzie korki zakłócają codzienne życie i utrudniają dostęp do usług publicznych.
Planowane etapy inwestycji
Prace przygotowawcze dla rozbudowy DK47 rozpoczęły się za rządów Prawa i Sprawiedliwości, a finansowanie zabezpieczono dzięki Ministerstwu Infrastruktury. Obecnie trwają działania mające na celu uzyskanie niezbędnych decyzji środowiskowych oraz ocena różnych wariantów przebudowy. Na etapie przygotowawczym znajduje się również optymalizacja przepustowości odcinków Nowy Targ-Szaflary oraz Szaflary-Zakopane, które obejmują m.in. wzmocnienie nawierzchni, budowę chodników i ekranów akustycznych.
Harmonogram realizacji
Inwestycja w odcinku Nowy Targ-Szaflary przewiduje złożenie wniosku o decyzję środowiskową w IV kwartale 2025 roku. Planowane jest uzyskanie tej decyzji do II kwartału 2026 roku, a przetarg na roboty ma być ogłoszony w IV kwartale 2028 roku. Podpisanie umowy z wykonawcą planuje się na II kwartał 2029 roku, z realizacją w latach 2029-2031.
Przyszłość drogi krajowej nr 47
Analogiczne prace dotyczą odcinka Szaflary-Zakopane, gdzie wniosek o decyzję środowiskową złożono w I kwartale 2025 roku. Otrzymanie tej decyzji przewiduje się na IV kwartał 2025 roku, a przetarg na prace ma zostać ogłoszony w III kwartale 2027 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na lata 2028-2030.
Realizacja tych projektów wymaga współpracy wielu organów oraz poniesienia znacznych nakładów finansowych, co czyni je skomplikowanymi pod względem technicznym i organizacyjnym. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia o pełnym nadzorze nad procesem inwestycyjnym, jednak terminy mogą ulec zmianie ze względu na złożoność przedsięwzięcia.