Planowany remont Zakopianki: od Nowego Targu do Szaflar i dalej do Zakopanego
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o zamiarze przystosowania odcinka drogi krajowej numer 47, znanego jako Zakopianka, do rosnących wymagań ruchu drogowego. Chodzi o fragment trasy biegnącej między Nowym Targiem a Szaflarami, który podlegać ma gruntownemu remontowi. W ramach tego projektu, GDDKiA planuje również zmodernizować końcowy odcinek tej arterii komunikacyjnej, prowadzący od miejscowości Szaflary do Zakopanego.
Kolejny krok w kierunku poprawy warunków przepustowości na Zakopiance został podjęty dzięki nowej umowie, która ma na celu przygotowanie koncepcji przebudowy prawie siedmiokilometrowego fragmentu tej drogi. Podpisany kontrakt stanowi istotne postępy w realizacji planów modernizacji jednego z ostatnich odcinków trasy łączącej Kraków z Zakopanem. Prace mają objąć również pozostałą część tego ciągu komunikacyjnego. Odcinek między Szaflarami a rondem w Zakopanem ma zostać zrealizowany w ciągu najbliższych kilku lat.
Zgodnie z danymi udostępnionymi przez GDDKiA, przeprowadzenie remontu odcinka drogi prowadzącej z Nowego Targu do Szaflar jest niezbędne. Ta trasa, będąca główną arterią dojazdową do Zakopanego, cieszy się rosnącym ruchem. W latach 2015-2021 natężenie ruchu na tym odcinku wzrosło o 45 proc., przekraczając liczbę 22 tysięcy pojazdów dziennie. Jeszcze większy wzrost ruchu odnotowano wśród samochodów ciężarowych – aż o 73 proc., co przekłada się na 2,3 tysiące pojazdów na dobę. Szczególne kłopoty z korkami występują w sezonie turystycznym. Planowane jest oddanie do użytku przebudowanej drogi DK47 prowadzącej z Rdzawki do Nowego Targu w 2024 roku, co będzie kolejnym etapem prac modernizacyjnych na trasie do Zakopanego.